نماینده ولیفقیه در سیستانوبلوچستان مطرح نمود
لزوم مراقبت از مرزهای فرهنگی کشور/
انتقاد شدید از بیبند و باری در ورزشگاهها/
لزوم اتحاد و انسجام در میزبانی زائران اربعین در استان
نماینده ولیفقیه در سیستانوبلوچستان گفت: مرزهای فرهنگی هم نیازمند رزمندگانی است که از این مرزها دفاع کنند.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان، آیتالله مصطفی محامی نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان در خطبههای نماز جمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راههای تحصیل تقوای الهی رعایت اخلاق اسلامی و تلاش برای حاکمیت اخلاق اسلامی در جامعه است.
امام جمعه زاهدان به قرائت فرازی از دعای مکارم اخلاق امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه پرداخت و افزود: امام در فرازی از دعا چنین بیان میکنند "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ سَدِّدْنِی لِأَنْ أُعَارِضَ مَنْ غَشَّنِی بِالنُّصْحِ ، وَ أَجْزِیَ مَنْ هَجَرَنِی بِالْبِرِّ ، وَ أُثِیبَ مَنْ حَرَمَنِی بِالْبَذْلِ ، وَ أُکَافِیَ مَنْ قَطَعَنِی بِالصِّلَةِ ، وَ أُخَالِفَ مَنِ اغْتَابَنِی إِلَى حُسْنِ الذِّکْرِ ، وَ أَنْ أَشْکُرَ الْحَسَنَةَ ، وَ أُغْضِیَ عَنِ السَّیِّئَةِ"
آیتالله محامی به بیان مقدمهای در خصوص این فراز از دعای امام سجاد(ع) پرداخت و اظهار داشت: در این فراز امام سجاد(ع) از خداوند متعال توفیق رعایت اخلاق اسلامی را طلب کرده و بیان میکند که اگر کسی به من بدی کرد بتوانم از حق خود بگذرم و اکر کسی با من به بدی سخن گفت من با او به خوبی سخن بگویم.
وی به ترجمه این فراز از دعای مکارم اخلاق در صحیفه سجادیه پرداخت و عنوان کرد: امام پس از طلب درورد بر پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) بیان میکند که خداوندا مرا به این اموری که از تو میخواهم پایدار و استوار دار ابتدا ایستادن با سلاح نصیحت و خیرخواهی در برابر کسی که به من خیانت کرده و سپس نیکی و خوبی کردن به کسی که از من دوری جسته و بخشش کسی که مرا از عطایش محروم ساخته و پیوند دادن نسبت به کسی که با من قطع رابطه کرده و نیکو یادکردن از کسی که از من غیبت کرده و به جا آوردن سپاس در برابر خوبی و چشمپوشی از بدی.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان به بیان نکاتی برکرفته از این دعای امام سجاد(ع) پرداخت و عنوان کرد: تحمل ظلم، سازش با ظالم و تحمل بدی و دشمنی از سر ضعف و ناتوانی مطلوب نیست و اگر انسانی به علت عدم توانایی با ظالمی سازش کند و سر به زیر فرو برد و احقاق حق نکند بد است اما اگر انسانی توانایی برخورد با فردی را داشته باشد و بتواند حقش را بگیرد اما با این حال بزرگواری کرده و از حق شخصی خود بگذرد این یک ارزش است.
وی ادامه داد: امام سجاد(ع) از خداوند متعال خواستار اعطای یک قدرت روحی است تا بتواند بزرگواری و بزرگ منشی داشته باشد و در جای مناسب از حق خود بگذرد البته امام تنها به دنبال گذشتن از حق خود میباشد و این به معنای گذشتن از حق مردم و جامعه نیست.
امام جمعه زاهدان افزود: گذشتن از حق خود تنها در جایی جایز است که طرف مقابل سوء استفاده نداشته باشد و در روایت آمده است که در برابر انسان متکبر حق تواضع ندارید و نباید از لطف شما سوء استفاده شود.
وی عنوان کرد: این دعا و درخواست امام سجاد(ع) تنها در یک دعای شخصی برای خودش نیست بلکه برای همه ما حاوی پیام است آن هم اینکه باید برای حاکمیت اخلاق اسلامی در جامعه تلاش کنیم و ارتباط و تعاملات ما اخلاق مدارانه بوده و در همه عرصهها از جمله در کانون خانواده، در میان خویشاوندان، همسایگان و سایر مردم
لطف و محبت و رعایت اخلاق اسلامی را داشته باشیم.
آیتالله محامی به بیان نکته دیگری برگرفته از دعای مکارم اخلاق امام سجاد(ع) پرداخت و اذعان داشت: هر کسی حقی داشته و باید عدالت حاکم شده و هر کسی به حق خود برسد اما نکته اینجاست که چنین چیزی پایین ترین نقطه کمال و ارزش بوده و حداقل کار این است که هر کسی به حق خود اکتفا کرده و با حق دیگران تجاوز نکند و بالاترین نقطه این است که انسان فراتر از بحث حق و قانون بر مدار اخلاق و با عاطفه و محبت عمل کند زیرا اگر اعضای جامعه تنها بر اساس چارچوب حق، عدالت و قانون عمل کنند زندگی تلخ، خشک و سخت خواهد شد.
خطیب جمعه زاهدان به ذکر یک مثال پرداخت و گفت: در روابط خانوادگی زن و شوهر هر کدام دارای حقی میباشند به گونهای که مرد وظیفه تامین آسایش و مایحتاج زن را داشته و زن نیز وظیفه اطاعت از همسر را دارد اما اگر اینگونه باشد که زن و شوهر روابط زندگی خود را تنها در چارچوب حق، عدالت و قانون قرار دهند زندگی آنها مطلوب نخواهد بود زیرا این حداقل کاری است که باید صورت گیرد تا به حقوق هم تجاوز نکنند و نقطه مطلوب این است که کانون خانواده کانون پر مهر و عاطفه باشد.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان گفت: در محیط جامعه نیز همین گونه است و باید تلاش شود تا فراتر از حق به طور بزرگوارانه و بزرگ منشانه در جای جای صحنههای زندگی بزرگی کرده، از حق خود گذشته و به دیگران لطف و محبت کنیم که این از ویژگیهای جامعه مطلوب اسلامی است و امام سجاد(ع) از خداوند چنین چیزی را طلب میکند که البته انجام آن کار سختی است.
آیتالله محامی ادامه داد: خوشبختانه نمونههای فراوانی از بزرگواری مردم را در جامعه مشاهده کرده و در مقابل نیز متاسفانه عدهای نه تنها رعایت اخلاق نکرده بلکه به حق خود قانع نبوده و به حقوق دیگران تجاوز میکنند.
خطیب جمعه زاهدان در بخش دیگری از خطبههای نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راههای تحصیل تقوا الگوگیری از پیغمبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) برای اصلاح جامعه و حاکمیت شرع و دین اسلام در جامعه و اجرای عدالت در عرصههای مختلف است.
آیتالله محامی ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت رقیه(س) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) عنوان کرد: در ایام ماه صفر و ادامه عزای امام حسین(ع) و مصیبتهای اهل بیت پیامبر(ص) و خاندان امام حسین(ع) و در آستانه اربعین حسینی هستیم و نهضت امام حسین(ع) که به شهادت خود و اسارت خاندانش منجر شد همه برای این بود که امت جدش را اصلاح کند و آغازگرحرکتی باشد تا نمایانگر راه حق و باطل باشد و تا قیامت هر انسان آزادهای با نگاه به این حادثه بتواند حق را تشخیص دهد.
آیتالله محامی افزود: به همین دلیل در روایات ائمه اطهار(ع) بر زنده نگه داشتن نام و یاد امام حسین(ع) تاکید شده و یکی از اعمال مستحب در مناسبتهای مختلف زیارت امام حسین(ع) است و به طور خاص به عاشورا و زیارت عاشورا و اربعین و زیارت اربعین تاکید شده و به عنوان یکی از علامتهای مومن شناخته میشود.
وی ادامه داد: در اصطلاح ائمه متأخر بین مسلم و مومن تفاوت است و مسلم کسی است که مسلمان است اما مومن اصطلاح شده به پیروان اهل بیت(ع) و مسلمانی که پیرو مکتب اهل بیت(ع) است و در حدیث "عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ" از امام حسن عسکری(ع) علامتهای مومن را چنین بیان میکند که مومن «بسم الله الرحمن الرحیم» را در نماز بلند میگوید و این نماد و علامت شیعه است در حالی که اهل سنت یا «بسم الله الرحمن الرحیم» را نگفته یا آرام میگویند و از دیگر نشانههای شیعیان انگشتر در دست راست کردن و زیارت امام حسین(ع) در اربعین است.
خطیب جمعه زاهدان تصریح کرد: شاید انسانهای معاصر اهل بیت(ع) و دورههای بعد فکر نمیکردند آن همه تاکید ائمه(ع) به زیارت امام حسین(ع) و زیارت اربعین به اینجا برسد که همانطور که نهضت امام حسین(ع) یک نهضت اصلاحی در عرصه سیاسی، اجتماعی بود این زیارت اربعین تبدیل شود به یک راهپیمایی میلیونی که یک میتینگ سیاسی، اجتماعی و نماد دینی و مذهبی باشد و امروز به اینگونه شکل گرفته و امیدواریم توسعه پیدا کرده و زمینه ساز برای ظهور حضرت مهدی(عج) باشد.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مردم استان ما توفیق دارند جمعی را در راهپیمایی اربعین داشته و از طرف دیگر نیز میزبان زائران پاکستانی باشند و مردم در شهرهای مختلف می توانند توفیق میزبانی را داشته باشند و امیدواریم با اتحاد و انسجام بتوانیم به خوبی از عهده میزبانی زائران برآییم و در برابر امام حسین(ع) رو سفید باشیم.
آیتالله محامی از همه کسانی که در مراسم عزاداری امام حسین(ع) در ماه محرم و ایام اربعین زحمت میکشند تشکر و قدردانی نمود.
امام جمعه زاهدان با اشاره به ادامه سفرهای شهرستانی خود بیان کرد: در هفتههای گذشته سفری به شهرستان میرجاوه داشته و به همراه استاندار بازدیدی از بخشهای مختلف پایانههای مرزی و سرمایهگذاریهای صورت گرفته داشتیم و پس از آن نیز سفری به منطقه سیستان صورت گرفت و چند روز گذشته نیز به دعوت مدیر شهرکهای صنعتی استان بازدیدی از نمایشگاه توانمندیهای صنایع کوچک و متوسط استان داشتیم.
وی ادامه داد: با انجام طرحها و ابتکارات فرزندان این مرز و بوم و ورود سرمایه گذاران خارج استان اگر این طرحها عملیاتی شود و طرحهای عملیاتی شده نیز توسعه و گسترش یابد برای آینده استان نوید بخش خواهد بود.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: قبلا و در خطبههای نماز جمعه مطرح کردیم که فرهنگ کار در استان آسیب دیده و جوانان به دنبال مشاغل کاذب با درآمد بالا هستند و در بازدید صورت گرفته از نمایشگاه توانمندیهای صنایع کوچک و متوسط استان نیز سرمایهگذاران از کمبود نیروی کار در استان گلایهمند بودند و بیان داشتند که حتی نیروی کار ساده هم ندارند و از طرف دیگر نیز مردم دنبال شغل بوده و بسیاری از مراجعات به دفتر نماینده ولیفقیه در استان درخواست اشتغال میباشد در حالی که سرمایهگذاران نیز عطش نیروی کار دارند و چنین چیزی عجیب است.
وی ادامه داد: مسئولین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا هر سازمان و ادارهای که در این جهت مسئولیت دارد باید سامانه یا دفاتر تسهیلگری راهاندازی کنند تا متقاضیان کار به ثبت مشخصات و توانمندیهای خود پرداخته و متقاضیان نیروی کار نیز به ثبت تقاضای خود بپردازد و این دفاتر تسهیلگری نقش واسطهگری را ایفا و به عنوان حلال این مشکل نقش آفرینی کنند.
آیتالله محامی اذعان داشت: پنجشنبه ۱۷ شهریور
سالروز قیام ملت قهرمان ایران در تهران است که رزیم شاهنشاهی مردم را به خاک و خون کشید و جمعیت زیای شهید شدند و یاد و نام همه شهدا و امام شهدا را گرامی می داریم و نسبت به همه شهدا که با نثار جانشان انقلاب، عزت، استقلال و امینت را به ما ادبه کردند احساس دین کرده و قدردان همه مجاهدان، ایثارگران، جانبازان، آزادگان، شهدا و خانوادههایشان هستیم.
خطیب جمعه زاهدان گفت: این مردم به دعوت امام خمینی(ره) به عنوان یک مرجع دینی به میدان آمده و برای حاکمیت ارزشهای اسلام جان خود را تقدیم کردند.
آیتالله محامی به طرح یک سوال پرداخت و گفت:
باید مشخص شود که ما تا چه میزان میراث داری کرده و توانستهایم دین خود را با شهدا ادا کنیم و پاسخ این سوال را میتوان از وضعیت جامعه دریافت کرد و واقعیت این است که هم آری و هم خیر به گونهای که در بسیاری از عرصهها توانستهایم بر عهد و پیمان خود با شهدا بایستیم و لذا پیشرفت کردهایم از جمله عرصههای سیاسی، اجتماعی، نظامی و حتی در برخی عرصههای اقتصادی اینگونه بوده است اما برخی عرصهها از جمله اختلاسهای میلیاردی، بی اخلاقی، فساد، بیبند و باریها، فساد اداری، اخلاقی و مالی در اول انقلاب نبود و فاصله گرفتیم و به درستی میراث داری نکردهایم.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان به بیان یک نمونه پرداخت و اظهار داشت: در شبکههای اجتماعی تصاویر و کلیپهایی از حضور بانوان با وضعیتی ناهنجار در ورزشگاه تهران مشاهده کردم و جای سوال بود آیا اینجا ایران اسلامی است و اینکار با مجوز و به صورت علنی صورت میگیرد زیرا گاهی کسی در فضای غیر علنی خلاف و گناهی میکند اما اینکه با مجوز رسمی به صورت علنی مرتکب به چنین کاری شویم باید ببینیم چقدر با موازین شرعی ما تناسب و سازگاری دارد و بسیار مایه تاسف است.
وی گفت: تناقصهایی که برخی مسئولین انجام میدهند برای ما قابل فهم نیست به گونهای که چند وقت قبل قانون عفاف و حجاب را تصویب و ابلاغ کردند و در همایش زاهدان به بیان نکاتی پرداخته و عرص کردم که بحث عفاف و حجاب یک مجموعه به هم پیوسته است و با بگیر و ببند حل نمیشود بلکه باید با اقناع و کار فرهنگی دنبال کنیم و قوه قهریه نیز پشتوانه کار باشد و با مزدوران هم با قوه قهریه برخورد شود.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: بحث عفاف و حجاب یک بعدی نیست بلکه یک بسته به هم پیوسته است و یک جهت آن به عدالت بر میگردد زیرا وقتی فاصله طبقاتی در جامعه آنقدر زیاد باشد که یک طیف به اندازهای درآمد دارد که به دنبال عیش و نوش در خارج و داخل کشور است و چنین کسی از سر پر خوری بر خلاف قانون عفاف و حجاب عمل میکند و از آن طرف کسی که از سر ناداری برای تهیه لقمه نانی کلیه خود را میفروشد ممکن است کس دیگری هم دست به تن فروشی بزند که این هم خلاف قانون عفاف و حجاب است و باید فکری برای آن کرد و نمیشود این فاصله طبقاتی به قوت خود بماند و روز به روز بیشتر شود و ما دم از قانون عفاف و حجاب بزنیم.
وی ادامه داد: ممکن است گفته شود ما داریم تلاش خود را میکنیم و همانگونه که مقام معظم رهبری بیان فرمودند دولت آقای رئیسی در حال تلاش شبانه روزی هستند و این امید را در دلها زنده میکند و این فاصله طبقاتی کمتر شود اما با اعطای مجوز چه کنیم زیرا اینجا دیگر بحث تحریم مطرح نیست و بیان شد که فشار فیفا بوده اما آنها چه غلطی میتوانند انجام دهند و چگونه است که در عرصه سیاسی در مقابل آمریکا ایستادگی و به آنها باج نمیدهید اما در عرصه ورزش قرار است باج بدهیم و چرا باید مجوز داده شود و این تناقض چگونه باید حل شود نمیدانیم و برای ما قابل فهم نیست.
وی گفت: با گناه و فساد مملکت روی خوش سعادت و پیشرفت را هرگز نخواهد دید و این وعده خداوندی و کلام نورانی اهل بیت(ع) است.
خطیب جمعه زاهدان با اشاره به روز پدافند هوایی خاطر نشان کرد: ما برای دفاع از مرزهای هوایی و زمینی رزمندگان فراوان داشته و شهیدان زیادی تقدیم کردهایم و نکند مرزهای هوایی و زمینی را ببندیم اما مرزهای فرهنگی را رها کنیم و مرزهای فرهنگی هم نیازمند رزمندگانی است که از این مرزها دفاع کنند.
وی عنوان داشت: عجیب اینجاست که در این خصوص عکس العملی از حوزه، دانشگاه و مراکز علمی مشاهده نشد که چنین چیزی عجیبتر و نگران کننده است.
آیتالله محامی به قرائت حدیثی از امام صادق(ع) پرداخت و گفت: از امام صادق(ع) نقل شده است که پیامبر اکرم(ص) به یاران خود فرمود "کَیْفَ بِکُمْ إِذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُکُمْ وَ فَسَقَ شَبَابُکُمْ وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنِ اَلْمُنْکَرِ فَقِیلَ لَهُ وَ یَکُونُ ذَلِکَ یَا رَسُولَ اَللَّهِ فَقَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِکَ کَیْفَ بِکُمْ إِذَا أَمَرْتُمْ بِالْمُنْکَرِ وَ نَهَیْتُمْ عَنِ اَلْمَعْرُوفِ فَقِیلَ لَهُ یَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ یَکُونُ ذَلِکَ قَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِکَ کَیْفَ بِکُمْ إِذَا رَأَیْتُمُ اَلْمَعْرُوفَ مُنْکَراً وَ اَلْمُنْکَرَ مَعْرُوفاً"
وی به ترجمه این حدیث پرداخت و عنوان داشت: پیامرر بیان میفرماید شما چه خواهید کرد اگر زنهاى شما فاسد و جوانهایتان فاسق شوند و امر به معروف و نهى از منکر نکنند که از ایشان پرسیده شد اى رسول خدا آیا چنین مى شود و ایشان فرمود بلى، و بدتر از این هم مى شود و چه خواهید کرد هنگامى که امر به منکر و نهى از معروف شود و سؤال شد اى رسول خدا آیا چنین مى شود و پیامبرفرمود بلى و بدتر از این هم میشود و چگونه خواهید بود زمانى که معروف را منکر و منکر را معروف ببینید و نکته این جاست که نکند مشمول این روایت شویم و این دوره دوره ما باشد.